مفاهیم کلی نشان جغرافیایی
نشان جغرافیایی چیست؟
نشان جغرافیایی نشانهای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی میباشد، بکار می رود. بطور عام، یک نشانه جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاهاست. محصولات کشاورزی معمولا دارای کیفیتی هستند که نشأت گرفته از محل تولید آنهاست و تحت تاثیر فاکتورهای جغرافیایی محلی خاص نظیر آب و هوا و خاک میباشند. اینکه آیا یک نشانه بعنوان نشانه جغرافیایی عمل میکند بستگی به قانون ملی و آگاهی مصرف کنننده دارد. نشانههای جغرافیایی میتوانند برای انواع زیادی از محصولات کشاورزی نظیر (Tuscany) برای روغن زیتون تولید شده در ایتالیا، یا (Roquefort) برای پنیر تولید شده دراین منطقه از فرانسه بکار روند.
استفاده از نشانههای جغرافیایی به محصولات کشاورزی محدود نمیشود. نشانههای جغرافیایی میتوانند کیفیت خاص یک محصول را که بواسطه عوامل انسانی که در محل تولید آن محصول وجود دارند، برجسته و نمایان سازند، نظیر سنتها و مهارتهای خاص تولید . محل منشأ میتواند یک روستا، یک شهر، یک منطقه با یک کشور باشد. یک مثال برای کشور کلمه (سوئیس) است که در بسیاری از کشورها بعنوان یک نشانه جغرافیایی برای محصولات ساخت سوئیس بویژه ساعت در نظر گرفته میشود.
اسم مبدأ چیست؟
اسم مبدأ بک نوع خاص از نشانه جغرافیایی است که برروی محصولاتی بکار میرود که دارای یک کیفیت خاص بوده و آن کیفیت خاص منحصرا یا اساسأ برای محیط جغرافیایی خاص است که آن محصولات در آنجا تولید میشوند. مفهوم نشان جغرافیایی در برگیرنده اسامی مبدأ میشود. نمونههایی از اسامی مبدأ که در کشورهای عضو معاهده لیسبون به منظور حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین الملل آنها، حمایت میگرداند، عبارتند از: فرش اصفهان برای فرش تولید شده در اصفهان - عایق رطوبتی دلیجان برای عایق تولید شده در شهرستان دلیجان - رطب مضافتی بم تولید شده در منطقه بم
چرا نشانه های جغرافیایی نیاز به حمایت دارند؟
نشانههای جغرافیایی برای اطلاع مصرف کنندگان از منشأ و کیفیت محصولات بکار میروند. بسیاری از نشانههای جغرافیایی شهرت با ارزشی را کسب کردهاند که در صورت عدم حمایت کافی از آنها ممکن است که توسط عوامل تجاری متقلب مورد سوء استفاده قرار گیرند. استفاده نادرست از نشانههای جفرافیایی توسط اشخاص غیر مجاز ، برای مثال (دارجیلینگ) برای چایی که در باغهای چایی دارجینگ پرورش داده نشده برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان مشروع زیان آور است. مصرف کنندگان فریب خورده و باور میکنند که یک محصول مرغوب با کیفیت خاص خریداری میکننند در حالی که در واقع یک محصول تقلبی بیارزش را میخرند. تولید کنندگان ضرر میبینند، زیرا تجارت با ارزش از آنها برگرفته شده و شهرت کسب شده برای محصولاتشان نیز ضربه میبیند.
تفاوت بین نشانههای جغرافیایی و علامت تجاری چیست؟
علامت تجاری نشانهای است که توسط یک شرکت مورد استفاده قرار میگیرد تا کالاها و خدمات خود را از کالاها و خدمات سایر شرکتها متمایز کند. علامت تجاری به صاحب آن حق منع دیگران از استفاده از آن علامت را میدهد. نشانه جغرافیایی به مصرف کنند میگوید که یک محصول در یک مکان خاص تولید شده و دارای خصوصیات خاصی میباشد که بواسطه محل تولید آن است. نشانه جغرافیایی میتواند توسط تمام تولید کنندگان که محصولات خود را در آن مکان جغرافیایی تولید میکنند، مورد استفاده قرار گیرند.
چگونه یک نشان جغرافیایی حمایت می شود؟
نشانههای جغرافیایی میتوانند طبق قوانین ملی و تحت عناوین گوناگون، نظیر قانون حمایت در برابر رقابت نامشروع، قانون حمایت از مصرف کننده، قانون حمایت از علائم تأییدی یا قوانین خاص مربوط به حمایت از نشانههای جغرافیایی و مبدأ حمابت گردند. در واقع ، اشخاص غیر مجاز نباید از نشانههای جغرافیایی که استفاده از آنها احتمال به اشتباه انداختن عموم در رابطه با مکان درست محصول را باعث میشود، استفده کنند. مجازاتهای قابل اجرا شامل حکم دادگاه در جهت جلوگیری از استفاده غیر مجاز، پرداخت خسارت، جریمه و در موارد حاد مجازات زندان است.
چگونه نشانههای جغرافیایی در سطح بین المللی حمایت می شوند؟
تعدادی از معاهدات اداره شده توسط وایپو، حمایت از نشانههای جغرافیایی را فراهم میآورند، بویژه کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی 1883، و معاهده لیسبون به منظور حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین المللی آنها.
نشانه جغرافیایی (عام) چیست؟
اگر اسم یک محل بعنوان تعیین کننده یک سبک خاص از محصول باشد، نه بعنوان نشانگر محل منشأ آن محصول، این اسم دیگر بعنوان نشانه جغرافیایی بکار نمی رود. بعنوان مثال (خردل ویجون) یک سبک خردل است. سالها پیش در شهر ویجون فرانسه بوجود آمد و در طول زمان برای نشان دادن یک سبک خاص از خردل بکار رفته است که در بسیاری از جاها ساخته میشود. بتابراین (خردل ویجون) اکنون یک نشانه عام است و مربوط به یک سبک از خردل می باشد، نه یک محل.
نقش وایپو در حمایت از نشانه های جغرافیایی چیست؟
وایپو تعدادی از معاهدات بین المللی را اداره میکند که جزآ یا کلآ به حمایت از نشانههای حغرافیایی میپردازند (بویژه کنوانسون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی، و معاهده لیسبون برای حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین المللی آنها). بعلاوه کشورهای عضو وایپو و سایر کشورهای ذینفع در جلسات وایپو راههای جدید برای ارتقاء حمایت بین المللی از نشانههای جغرافیایی را دنبال میکنند.
حمایت از نشان جغرافیایی درایران
ثبت نشان جغرافیایی ایران
کشور ما ایران به جهت قدمت تاریخی ، تنوع آب و هوایی، تنوع قومی و موقعیت جغرافیایی (چهارراه تجارت و ارتباطات دنیای قدیم قرار داشت براینکه جاده ابریشم از نیمه شمالی کشور جاده ادویه از نیمه جنوبی کشور عبور می کرده است) موجب شده که محصولات کشاورزی و فرآورده های جانبی و همچنین منابع ژنتیک آن بسیار متنوع گردد. و این برای مردم ما فرصت منحصر به فردی ایجاد می کند که بتواند یکی از مراکز تولید ، فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی شود. لذا باید ضمن ایجاد بسترهای حقوقی لازم یاد بگیریم که چگونه از ظرفیتهای، حقوق مالکیت معنوی (صنعتی) چه در سطح ملی و چه بین المللی حداکثر استفاده ببریم.
خوشبختانه با تصویب قانون حمایت از نشانه های جغرافیایی مصوب 1383 و آئین نامه اجرایی آن نشانه های جغرافیایی در ایران پس از طی تشریفات قانونی ثبت سپس حمایت می گردد.
باتوجه به اینکه کشور ما عضو کنوانسیون پاریس راجع به حمایت از نشان جغرافیایی می باشد میتوان این نشان های جغرافیایی را در سایر کشورهای عضو ثبت و تحت حمایت قرار داد.
ویژگی لازم جهت نشان جغرافیایی ایران
تعریف
بند الف ماده یک- نشانه جغرافيائي نشانهاي است كه مبدأ كالائي را به قلمرو، منطقه يا ناحيهاي از كشور منتسب ميسازد، مشروط بر اين كه كيفيت و مرغوبيت، شهرت يا ساير خصوصيات كالا اساساً قابل انتساب به مبدأ جغرافيائي آن باشد.
بند ب ماده یک- کالا، یعنی هرگونه محصول طبیعی و کشاورزی و یا فرآورده های آن یا صنایع دستی و یا تولیدات صنعتی.
بند د ماده یک - تولید کننده یعنی هر شخصی که به تولید و فرآوری محصولات کشاورزی دامی و غذایی یا ساخت و تولید ابزار صنعتی و مصنوعات دستی اشتعال دارد یا از مواد طبیعی به منظور تولید بهره برداری میکند یا در تجارت محصولات مذکور فعالت می کند.
نشانه های جغرافیایی زیر مورد حمایت نیستند:
الف - نشانههائي كه با تعريف بند (الف) ماده (1) منطبق نباشند.
ب - نشانههائي كه برخلاف موازين شرعي، اخلاق حسنه و يا نظم عمومي باشند.
ج - نشانههائي كه در كشور مبدأ خود حمايت نميشوند يا حمايت از آنها متوقف شده است يا متروك گرديدهاند، در چارچوب معاهداتي كه كشور ايران به آنها ملحق شده است
مدت حمایت
دائمی
موارد اعتراض
طبق ماده 11 قانون هر ذينفع يا مقام صلاحيتدار ميتواند موارد زير را از دادگاه بخواهد:
الف - ابطال ثبت نشانه جغرافيائي كه شرايط مقرر در ماده (5) درمورد آن رعايت نشده است.
ب - اصلاح ثبت نشانه، به اين علت كه نشانه موجود در گواهينامه ثبت با نشانه مورد نظر مطابقت ندارد و يا اين كه كيفيت، مرغوبيت، شهرت و يا ساير خصوصيات كالائي كه نشانه مبدأ جغرافيائي براي آن استفاده ميشود، در گواهينامه مربوط ذكر نشده يا ناقص است.
در هر دعوي كه برطبق اين ماده اقامه ميشود، دادخواست ابطال يا اصلاح به (مالك نشانه) يا قائممقام قانوني او ابلاغ ميشود و به هزينه خواهان از طريق آگهي در روزنامه رسمي و يكي از روزنامههاي محلي به اطلاع عموم اشخاص ذينفع ميرسد.
طبق مواد 11،12،13،14،15،16 آیین نامه اجرایی نشانه جغرافیایی موارد اعتراض به صورت ذیل میباشد:
- در صورت رد اظهارنامه ثبت نشانه جغرافيايي مرجع ثبت ملزم است دلايل رد را به نحو مكتوب به متقاضي ابلاغ نمايد. متقاضي ميتواند ضمن پرداخت هزينههاي مربوط ظرف مهلت مقرر اعتراض خود را به دادگاه تقديم نمايد.
تبصره ـ مهلت اعتراض براي اشخاص مقيم ايران 3 ماه و براي اشخاص مقيم خارج از كشور 6 ماه از زمان ابلاغ خواهد بود.
- هر شخصي كه نسبت به پذيرش ثبت اظهارنامه نشانه جغرافيايي اعتراض داشته باشد بايد ظرف مهلت 60 روز از تاريخ انتشار آگهي اعتراض خود را ضمن پرداخت هزينههاي مقرر همراه با دلايل و مدارك استنادي به مرجع ثبت تسليم نمايد.
تبصره ـ اگر معترض شخصي است كه نشانه جغرافيايي قبلاً بنام او ثبت نشدهاست بايد در حين اعتراض ضمن پرداخت حقالثبت و تمام مخارج مربوطه اظهارنامه ثبت نشانه جغرافيايي خود را مطابق مقررات مندرج در قانون و اين آئيننامه تسليم نمايد.
- مرجع ثبت موظف است ظرف 30 روز نسخهاي از اعتراضيه را به انضمام مدارك و دلايل استنادي به متقاضي ثبت ابلاغ نمايد.
- متقاضي مكلف است از تاريخ ابلاغ اعتراضيه، پاسخ خود را ظرف 30 روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسليم نمايد. در صورتي كه متقاضي ساكن ايران نباشد مهلت مذكور براي تسليم پاسخ 60 روز خواهد بود.
- هرگاه متقاضي به اعتراض معترض تمكين نمايد درخواست او مسترد شده تلقي ميشود و مراتب كتباً به معترض اعلام ميگردد تا در صورتيكه نشانه جغرافيايي وي به ثبت نرسيده باشد بر طبق اظهارنامهاي كه حين اعتراض تسليم شده است نسبت بهثبت آن اقدام نمايد.
- در صورت عدم تمكين متقاضي با درخواست معترض موضوع در كميتهاي مركب از رئيس اداره و يك نفر به انتخاب رئيس سازمان و يك كارشناس بهانتخاب مديركل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي مورد رسيدگي قرار ميگيرد و تصميم كميته از سوي طرفين ظرف دو ماه براي اشخاص مقيم در ايران و 3 ماه براي اشخاص مقيم در خارج از ايران قابل شكايت در محاكم عمومي تهران ميباشد.
تبصره1ـ تصميمگيري در اين كميته با اكثريت آراء ميباشد.
تبصره2ـ كارشناس رسيدگي كننده نميتواند نسبت به همان موضوع در كميته عضويت پيدا كند.
تغییرات
سازمان ثبت اسناد ميتواند درصورت وجود اشتباهات شكلي با اطلاع ذينفع پس از بررسي دلائل و مدارك مستند نسبت به تصحيح اشتباه تصميمگيري و اقدام كند.
تبصره - چنانچه رفع اشتباه مستلزم تغيير در ثبت نشان باشد اين امر تابع مقررات مواد (7)، (8)، (9) و بند (ب) ماده (5) اين قانون خواهد بود.
(ماده 7
اظهارنامه ثبت نشانه جغرافيائي، توسط اشخاص زير به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تسليم ميشود:
الف - هر شخص حقيقي يا حقوقي و همچنين گروههائي از اين اشخاص كه در مكان جغرافيائي مندرج در اظهارنامه به توليد كالاي مذكور در آن مشغولند.
ب - هر مرجع صلاحيتدار در امر توليد، توزيع و سياستگذاري كالاي مورد ثبت.
ماده 8
موارد زير بايد در اظهارنامه قيد شود:
الف - نام، نشاني، تابعيت و سمت قانوني تسليم كننده.
ب - نشانه جغرافيائي كه ثبت آن درخواست شده است.
ج - مكاني كه نشانه جغرافيائي به آن مربوط است.
د - كالائي كه نشانه جغرافيائي به آن مربوط است.
هـ - كيفيت، مرغوبيت، شهرت و ساير خصوصيات كالائي كه نشانه جغرافيائي براي آن بهكار ميرود.
تبصره - هزينههاي ثبت اظهارنامه از متقاضي ثبت دريافت خواهد شد.
ماده 9
نحوه و مراحل ثبت اظهارنامه به قرار زير است:
الف - سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اظهارنامه را از نظر مطابقت با بند (ب) ماده (5) و مواد (7) و (8) اين قانون و آئيننامه اجرائي آن بررسي كرده، درصورت دارابودن شرايط، آن را آگهي ميكند.
ب - درصورت عدم رعايت شرايط مقرر در بند (الف) ذينفع يا مقام صلاحيتدار ميتواند برطبق آئيننامه اجرائي اين قانون، اعتراض خود را نسبت به تقاضاي ثبت نشانه جغرافيائي به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تسليم نمايد.
ج - سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نسخهاي از اعتراضيه را به متقاضي ثبت ابلاغ ميكند. متقاضي مكلف است ظرف مهلت مقرر به آن پاسخ دهد، عدم ارسال پاسخ از سوي متقاضي درموعد مقرر به منزله انصراف از تقاضاي ثبت است.
د - هرگاه متقاضي متقابلاً پاسخي ارسال دارد، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نسخهاي از آن را دراختيار معترض قرار ميدهد و پس از بررسي نظرات طرفين، درمورد وارد بودن يا نبودن اعتراض تصميم ميگيرد.
هـ - هرگاه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تشخيص دهد كه شرايط مندرج در بند (الف) اين ماده رعايت شده و به تقاضاي ثبت نيز اعتراض نشده يا اعتراض رد گرديده، نشانه جغرافيائي را ثبت كرده و آگهي لازم را در اين خصوص منتشر ميكند و گواهينامه ثبت را به نام متقاضي ثبت صادر خواهد كرد.
ماده 5
نشانههاي جغرافيائي زير مورد حمايت نيستند:
الف - نشانههائي كه با تعريف بند (الف) ماده (1) منطبق نباشند.
ب - نشانههائي كه برخلاف موازين شرعي، اخلاق حسنه و يا نظم عمومي باشند.)
مرجع ثبت ظرف 15 روز از تاريخ وصول از لحاظ رعايت جنبههاي شكلي و شرايط مقرر در قانون و اين آئيننامه اظهارنامه و ضمائم آن را مورد بررسي قرار ميدهد.
اگر در نتيجه بررسي، مرجع ثبت ايرادات و نواقصي در اظهارنامه و ضمائم آن مشاهده نمايد بايد به صورت مكتوب و با قيد جزئيات مراتب را به متقاضي ابلاغ نمايد تا ظرف مهلت مقرر در اين آئيننامه اقدام به رفع نقص نمايد. در صورت عدم رفع نقص اظهارنامه رد ميشود.
تبصره ـ مهلت رفع نقص براي متقاضيان ايراني 3 ماه و براي متقاضيان خارج از كشور 6 ماه از زمان ابلاغ محاسبه ميشود. چنانچه مدت مزبور كفايت ننمايد متقاضي فقط براي يك بار ميتواند استمهال نمايد.
آدرس : کرج ، بین میدان توحید و شاه عباسی، کوچه شهدای دانشجو ، مجتمع اداری امیر، طبقه دوم ، واحد 4
تلفن : 02632400680 - 02632400681
موبایل : 09120595075 - 09120594830
مرکز تخصصی ثبت علامت تجاری