انجمن بازاریابی امریکا برند را اینگونه تعریف کرده است:
برند به انگلیسی (Brand) با عنوان قانونی نشان تجاری، یک طرح، نماد، عبارت، نام و.... است که ارائه دهنده خدمات یا فروش محصول خاصی است که به وسیله آن، از سایر محصولات مشابه متمایز میشود.
نشان تجاری و یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگیهای آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و غیره، به صورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) در ذهن و قلب خود تداعی میکند.
از نظر مصرفکننده خرید از یک برند یعنی:
کیفیت بالا
خطر پذیری کمتر
منشا یک محصول
عهد با تولید کننده
هزینه پرس و جوی کمتر
سپردن مسئولیت به تولید کننده
وسیلهای نمادین برای اظهار شخصیت
و.......
- چه علائمی قابلیت ثبت شدن دارند؟
نشان تجاری میتواند یك یا تركیبی از چند كلمه، حرف، عدد، نقاشی، سمبل، نقشهای سهبعدی (شكل و بستهبندی كالاها)، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه و یا رنگهایی جهت معرفی ویژگیها باشند.
به جز علائم تجاری كه مشخص كننده منبع كالا یا خدمات هستند، چند دسته نشان دیگر نیز وجود دارد.
1. علائم اشتراكی: متعلق به اتحادیههایی است كه از آن نشان به منظور معرفی خود با یك سطح كیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده میكنند. مثلاً اتحادیههای که معرفیكننده حسابداران، مهندسان یا معماران هستند.
2. علائم تصدیقنامهها با استانداردهای معین: این علائم برای نشان دادن قبولی داده میشوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را میتوان به هر كس كه تصدیق كند كالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند، اعطا كرد. برای نمونه، گواهینامه استاندارد كیفیت "ISO 2000" یك گواهینامه شناخته شده در سطح جهانی است.
- علائم تجاری ممنوع کدامند؟
انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است كه در قوانین كشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح كشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیتهایی برای آن در نظر گرفته شده است.
به موجب ماده ٥ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:
علامت هلال احمر، نشان و آرمهای دولت ایران
پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اكبر
پرچمهای منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر، صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و نظایر آن
كلمات و یا عباراتی كه موهوم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی، ایران و امثال آنها
واژههای عام:
به عنوان مثال کلمه "رایانه" و یا " کتاب" به تنهایی غیرقابل ثبت هستند، زیرا این کلمات واژههایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند و نمیتوان استفاده از این کلمات را انحصاری نمود.
واژههای توصیف کننده ( صفتها):
این کلمات معمولا به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار میروند. مثلا ثبت برند " خوشمزه" برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند قابل ثبت نخواهد بود، به دلیل اینکه کلمه خوشمزه میتواند توصیفی از تمام محصولات خوراکی محسوب گردد، بنابراین پذیرش انحصاری نمودن کلماتی چون "خوشمزه"، "شیرین" و ... از جانب اداره مالکیت امری ناعادلانه در حق سایر تولید کنندگان محصولاتی با این توصیفات خواهد بود.
واژههای توصیفی و کیفی:
واژهایی چون «عالی»، «بلند»، «زیبا» و ... به تنهایی مورد قبول واقع نخواهند شد. در صورت تمایل به استفاده از کلمات توصیفی مانند کلمات مذکور بایستی آنها را با کلمات و اسامی خاص دیگری به صورت بخشی از یک علامت و آرم خاص ترکیب نمود.
در اینگونه موارد در خصوص بخش کلمه توصیفی حق استفاده انحصاری نخواهد بود و حق استفاده انحصاری تنها به ترکیب ثبت شده منحصر خواهد بود.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده):
برخی از علائم و اسامی تجاری هستند که مصرفکننده را راجع به کیفیت محصول، ماهیت آن، مبدأ جغرافیایی و محل تولید محصول به اشتباه انداخته و فریب میدهند. به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد، به دلیل اینکه درج چنین تصویری بر روی محصول شیره خرما و انگور موجب ایجاد تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه:
به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت خواهند بود.
پرچم، نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمانهای بین المللی که نمونه آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.
همچنین عین یا مشابه نشان نظامی، پرچم یا سایر نشانهای مملكتی، نام، نام اختصاری یا حروف اول یك نام یا نشان رسمی متعلق به كشور، سازمانهای بین دولتی یا سازمانهایی كه تحت كنوانسیونهای بینالمللی تأسیس شدهاند، حتی در صورتی که علامت موارد مذکور قسمتی از علامت و برند ارائه شده برای ثبت باشد. این علائم و برندها تنها در صورتی قابل ثبت خواهند بود كه مقام صلاحیتدار كشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن را صادر نمایند.
همچنین موارد زیر نیز قابل ثبت نخواهند بود:
در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
علامت یا نام تجاریای که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد، و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ ثبت تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد( علامت پیش از این متعلق به او بوده و از تاریخ انقضای آن بیش از 6 ماه نگذشته باشد.) درباره همان کالا یا خدمات و یا جهت کالا یا خدماتی که با مورد ثبت شده مشابهت داشته باشد و ثبت آن موجب اشتباه و گمراهی گردد.
آدرس : کرج ، بین میدان توحید و شاه عباسی، کوچه شهدای دانشجو ، مجتمع اداری امیر، طبقه دوم ، واحد 4
تلفن : 02632400680 - 02632400681
موبایل : 09120595075 - 09120594830
مرکز تخصصی ثبت علامت تجاری